همه چیز درباره رژیم لاغری زنان

10 تیر 1402
رژیم لاغری زنان

به علت ساختار بدنی متفاوت زنان، نیازهای تغذیه ای روزمره آن ها هم نسبت به مردان متفاوت است. در نتیجه رژیم لاغری زنان هم با رژیم لاغری مردان باید متفاوت باشد.

گرچه انواع رژیم ها به یک میزان درکاهش وزن و لاغری تاثیر گذار نیستند. در حقیقت، با اینکه بیشتر برنامه های غذایی سالم، ایمن و تاثیر گذار هستند اما بعضی رژیم های غذایی وجود دارند که کسل کننده هستند و با خطرات بسیار زیادی همراه هستند. در این مطلب همراه ما باشید تا با متناسب ترین رژیم لاغری بانوان آشنا شوید .


دسترسی سریع👇


معرفی برترین های رژیم لاغری زنان

رژیم لاغری گیاهی

رژیم گیاهی مملو از انواع میوه، سبزیجات، دانه ها، آجیل و حبوبات می باشد و محصولات حیوانی مثل لبنیات، تخم مرغ، گوشت، ماهی و مرغ در این رژیم لاغری بسیار کم مصرف می شوند.

رژیم لاغری گیاهی

طبق بررسی های انجام شده رژیم های گیاهی در حالی که به درستی انجام شوند می توانند به صورت چشم گیری در کاهش چربی های بدنی موثر باشند.

رژیم لاغری کم کربوهیدرات

رژیم کم کربوهیدرات هم از انواع رژیم های لاغری است که بر روی به حداقل رساندن استفاده از قندهای اضافی و مواد غذایی حاوی کربوهیدرات بالا مانند غلات و نشاسته متمرکز است.

گرچه انواع رژیم های لاغری کم کربوهیدرات زیاد هستند اما بیشتر آن ها مصرف کربوهیدرات را پایین تر از 26 % از کل کالری روزانه مصرفی توصیه می نمایند.

رژیم لاغری کم کربوهیدرات

تحقیقات نشان داده است رژیم های لاغری کم کربوهیدرات یک برنامه غذایی متناسب برای بانوان است چرا که باعث تنظیم دوران قاعدگی و هورمون های زنانه نیز می شود.

نکته: رژیم هایی با کربوهیدرات بسیار کم برای همه بانوان مناسب نیست به عنوان مثال این رژیم غذایی نمی تواند به عنوان برنامه لاغری برای زنان شیرده و یا باردار در عرضه شود؛ چرا که می تواند باعث ایجاد عوارض بسیار زیادی شود.

رژیم لاغری دش

رژیم لاغری دش

رژیم دش در حقیقت یک رژیم غذایی مناسب برای کاهش و کنترل سطح فشار خون است. این رژیم غذایی اشخاص را به مصرف غلات کامل، پروتئین بدون چربی، میوه و سبزیجات تشویق می کند. برنامه غذایی دش علاوه بر بهبود سلامت قلب در کاهش وزن و لاغری نیز موثر است.

رژیم لاغری مدیترانه ای

رژیم مدیترانه ای از مصرف میزان زیادی از انواع غلات کامل، میوه و سبزیجات، آجیل و دانه ها و چربی های سالم مثل روغن زیتون پیروی می کند. همینطور این برنامه غذایی خوردن غذاهای آماده، شکر، غلات تصفیه شده و گوشت قرمز را محدود می کند.


آیا رژیم لاغری بانوان با آقایان مشابه است؟

زن ها و مرد ها از لحاظ فیزیولوژیکی با یکدیگر متفاوت هستند، به همین علت نیازهای تغذیه ای این دو نیز با هم متفاوت است. بدن خانم ها به چربی بیشتری احتیاج دارد، به همین علت احتمال افزایش وزن و چاقی در خانم ها بیشتر از آقایان است.

رژیم لاغری بانوان با آقایان

متاسفانه بیشتر بانوان چاق برای کاهش وزن از برنامه های لاغری سریع استفاده می کنند که این برنامه ها می توانند خطرهای جدی به سلامتی و بدن آن ها وارد کند.


رژیم لاغری زنان باردار

رژیم لاغری خانم های باردار هم مثل دوران شیردهی ممنوع است مگر اینکه پزشک متخصص شما رژیم بارداری را توصیه کرده باشد. برخی از زنان باردار نگران اشتهای بیش از حد خود می شوند؛ اما می بایست بگوییم این مورد در بیشتر زمان ها طبیعی است و نیاز سلامتی مادر و جنین است، بنابر این جای هیچگونه نگرانی نیست.

رژیم زنان باردار

رژیم لاغری زنان شیرده

بیشتر پزشکان متخصص تغذیه از برنامه غذایی لاغری زنان شیرده طرفداری نمی کنند. علتش هم این است که بدن زنان شیرده به نسبت قبل از بارداری به کالری بیشتری نیاز دارند. اگر قصد گرفتن رژیم لاغری مناسب شیردهی دارید می بایست این کار را از شش ماهه دوم و زیر نظر پطشک متخصص تغذیه شروع کنید.


رژیم لاغری برای زنان میانسال

با بالا رفتن سن، ایجاد افزایش وزن امری طبیعی است؛ چرا که اشخاص از سن 40 سالگی به بعد طبیعتا فعالیت بدنی کمتری نسبت به گذشته دارند و این موضوع سبب تجمع چربی در ناحیه شکم و پهلو (مخصوصا در بانوان) می شود.

رژیم لاغری برای زنان میانسال
  • برنامه غذایی لاغری برای زنان بالای 40 سال باید مملو از انواع میوه و سبزیجات باشد؛ بدین سبب از مصرف هر روزه میوه و سبزیجات تازه غافل نشوید.
  • وعده صبحانه را به طور کامل مصرف کنید و از حذف این وعده جدا خودداری کنید.
  • در وعده شام سعی بر این داشته باشید که به تدریج بشقاب خود را کوچک تر کنید.
  • از انجام فعالیت های بدنی روزانه و طبق برنامه مثل پیاده روی غافل نشوید.

در حالی که شما برنامه غذایی روزانه سالمی دارید و از فعالیت های ورزشی منظمی پیروی می کنید اما به کاهش وزن دست نمی یابید، احتمالا مبتلا به اختلالات تیروئید شده اید بنابراین حتما به یک پزشک متخصص غدد مراجعه کنید.


رژیم لاغری زنان یائسه

اکثر بانوان در دوران یائسگی درگیر چاقی و افزایش وزن می شوند که این اتفاق به علت اختلالات خواب، تغییرات هورمونی، کاهش عضلات، افزایش مقاومت بدن به انسولین و غیره رخ می دهد.

رژیم زنان یائسه

بهترین برنامه غذایی لاغری برای بانوان یائسه عبارتند از: رژیم مدیترانه ای؛ رژیم غذایی کم کربوهیدرات و رژیم گیاه خواری زیر نظر متخصص


رژیم لاغری بانوان شاغل و کارمند

  • یکی از ترس های اصلی بانوان شاغل این است که وقت کافی برای فعالیت ورزشی ندارند و در پی یک راه سریع برای لاغری هستند.
  • در رژیم لاغری بانوان کارمند توصیه می گردد که در میان وعده ها به جای تنقلات کم ارزش از میوه ها استفاده کنید.
  • به طور روزانه حداقل 2 لیتر آب بنوشید.
  • در برنامه لاغری برای خانم های شاغل انواع نوشیدنی گازدار و آب های طعم دار ممنوع می باشد.
رژیم بانوان شاغل و کارمند

رژیم لاغری زنان فرانسوی

برنامه غذایی بانوان فرانسوی مملو از مواد غذایی سالم و مقوی در ازای غذاهای پرچرب و آماده است. همینطور در برنامه غذایی لاغری زنان فرانسوی هیچ یک از وعده های غذایی اصلی حذف نخواهد شد؛ بلکه حد تعادل در مقدار غذا خوردن رعایت می گردد.

رژیم لاغری بانوان فرانسوی به میزان متعادل شامل سبزیجات تازه و میوه ، انواع گوشت بدون چربی، روغن زیتون، نان و آب فراوان است. همینطور در رژیم غذایی زنان فرانسوی نوشیدنی های دارای الکل و شکلات ها جای بسیار زیادی ندارند.

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.